Doa Penerang Hati dan Memulakan Bacaan







Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku


Thursday, January 27, 2011

Lindungilah aku, ampunkanlah aku~

daripada Abu Said al-Khudri r.a., katanya: aku mendengar Rasulullah bersabda yang bermaksud: 


iblis berkata kepada Tuhannya: "demi keperkasaanMu & keagunganMu, aku akan selalu menyesatkan anak keturunan Adam selama mana roh masih berada di dalam jasad mereka."


Allah menjawab: "demi keperkasaanKu & keagunganKu, Aku akan selalu mengampuni mereka selagi mereka meminta ampun kepadaKu."


source: http://truly-iltizam.blogspot.com/2011/01/daripada-abu-said-al-khudri-r.html


Bila umur semakin meningkat, makin banyak 'mata' saya melihat pelbagai perkara yang berlaku di dunia ini.
Sebahagiannya:

1. Mementingkan kerjaya dan desakan hidup daripada menjalankan tanggungjawab terhadap diri, keluarga dan agama.
2. Mengabaikan tanggungjawab menunaikan solat 5 waktu setiap hari. Astaghfirullah~
3. Tidak menunaikan solat Jumaat bagi lelaki. Astaghfirullah~..bukannya uzur, tetapi malas dan kurang iman dalam diri.
4. Tidak menambah ilmu dunia dan ilmu akhirat. Berpuas hati dengan ilmu yang telah ada (sangat sedikit ilmu yang ada pada diri walhalnya). Namun berapa banyak ilmu yang ada itu telah/sedang diamalkan.
5. Al-Quran tidak disentuh, apakan lagi membacanya, apakan lagi menyelak tafsir untuk memahami ilmu Allah yang cukup luas.
6. Tidak menjaga kata-kata dalam pergaulan. Sentiasa mengumpat dan tidak berpuas hati dengan orang lain.

Subhanallah...
Jauhilah daku daripada melakukan perkara-perkara kemungkaran seperti mereka...
Peliharalah daku...
Hanya kepadaMu aku meminta pertolongan dan perlindungan...
Ampunkanlah segala dosa-dosaku yang telah lalu dan hari ini yaAllah...
Amin ya rabbal a'lamin~

2 comments:

Cikgu Fieza said...

Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali org-org yang beriman dan beramal soleh. Berpesan-pesan dengan kebenaran, berpesan-pesan dengan kesabaran. Marilah sama2 kita pesan-memesan. :)

Noor Nabila Jasni Teoh said...

InsyaAllah fieza! tlg ingatkan daku~ =)