Doa Penerang Hati dan Memulakan Bacaan







Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku


Sunday, January 23, 2011

Lawatan ke Pusat Sains Negara

Bismillah...

Oleh kerana kekeringan idea dimana hendak meluangkan masa bersama, semalam (22 Januari 2011) kami (saya dan beliau) ke Pusat Sains Negara.



Walaupun saya tinggal di Shah Alam dan belajar di Kuala Lumpur tetapi saya tidak pernah berpeluang untuk ke sini. Maka masa yang berlebihan terluang saya gunakan dengan sebaik mungkin. Senang nanti kalau nak bawa students ke sini untuk lawatan sambil belajar. 

Memang sangat berbaloi untuk bawa anak-anak students anda ke sini. Banyak maklumat dan pengalaman yang boleh diperoleh dan saya pasti akan kekal dalam ingatan mereka apabila mereka dapat melihat sendiri sesuatu fakta dengan permainan dan pameran yang telah disediakan. 

Contohnya: 


dapat tengok ikan-ikan dan 'pemberi ikan makan'

\
Baru saya tahu 'benda' yang biasa orang guna untuk merasmikan2 dengan letak tangan then keluar cahaya/laser tu menggunakan haba drpd tangan kita untuk keluarkan cahaya!


Funny Mirror


Fizik - Hukum cahaya bergerak lurus, boleh dipantulkan, dibiaskan, diserakkan~ boleh adjust sendiri prisma/cermin-cermin tersebut.






Quiz: Yang mana satu? Titik biru (atas) atas titik merah (bawah) yang betul-betul terletak d itengah-tengah bulatan?





---







---


















---
















jawapannya:





---




---




---















---







---







---











Now we know the FACTS right? =)




Gambar berikut adalah teka-teki kiriman MMS rakan saya Ermadina, penuntut PERUBATAN di UKM.

Cuba teka apakah yang dipegang oleh beliau?



---

















---













---







jantung?







---












---












Jawapannya: Sistem peranakan wanita! Ovaries, Fallopian tubes, uterus, cervix!

I've used at as my ABM (Alat Bantu Mengajar) at SEMSAS and my students were so blurr at first and they were so excited when I show it one-by-one to them through my hp!

=)



3 comments:

lynntaib said...

pusat sc negara kat mane makcik? nak pergi jugak! hoho

asal kawan ko slumber je posing2 dgn organ dalaman. tak scary ke weyyy.. aku nak posing dengan organ dalaman seekor ayam pun tidak mungkin! ahhaha

Noor Nabila Jasni Teoh said...

kat bukit kiara kot, dekat je ngan pwtc and kl tuh la..sgt dekat..hehee..hang pon xpernah g ke?kihkih~ hehehe...

huhu..nama pon blaja medic~ mesti la dah biasa dgn mende2 tu weh~ hehehe sesungguhnya anda memang orang fizik n kimia~ hehee

lynntaib said...

hehe.. haah xpenah g tp area bukit kiara tuh salu gak la round2 mlm2 ms g dating smbil amek angin. hehehe

uuu.. kagum aku dgn korang2 ni. aku nk pegang katak pun fobia korang boleh bedah2 lg. hebat hebat hebat.