Doa Penerang Hati dan Memulakan Bacaan







Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku


Thursday, December 9, 2010

'nanti dah kawin aku belajar la masak~..skang malas la!'

salam...

kasar tak bunyi ayat diatas? bagi saya agak kasar~...namun masih ramai yang berkata sedemikian rupa...

bila ada masa and kesempatan belajarlah...ape sahaja ilmu yang berguna..kan?

Alhamdulillah masa 'percutian' kerana menuggu posting guru ni saya sempat belajar memasak...masak sendiri je..cuba jaya...tak sedap pun telan je...sebab ibu bekerja..tak sempat nak ajar anak daranya di rumah imlu memasak...

Antara ilmu dan pengalaman memasak hingga hari ini:

1. Masak kari ikan tapi kurang rempah. =D lain kali saya tumis lagi banyak rempah...

2. Masak asam pedas tapi masamnyerrrr~...sebab banyak sangat gne asam jawa..hehee..

3. Masak ayam kurma tapi kurang rempah dan minyak juga~..heheee...punya takut banyak minyak sampai sikit sangat minyak yang saya guna... =D

4. Buat cucur ikan bilis/udang...
    terlebih tepung --> cucur jadi keras!
    terkurang tepung/ terlebih air --> cucur jadi melekat-lekat!!!

5. Goreng ayam terlalu lama...akibatnya, ayam jadi keras..heheee..susah nak cubit dan makan! huhu...kesimpulannya...siapa kata memasak itu mudah? EXPERIENCE is THE BEST TEACHER right?

insyaAllah saya akan dapat hadiah ini beberapa hari lagi...




Saya terjumpa buku ini di kedai buku POPULAR...sekarang tengah ada PROMOTION!!!

                                          normal price: RM 39.90 nett
                                          for POPULAR members: got 25%
                                          for non-members of POPULAR: got 15%


" Buku 1 Hari 1 Resipi 365 Resipi Istimewa Chef Hanieliza adalah keluaran khas yang menampilkan 365 resipi hasil kreativiti CHef Hanieliza yang boleh dicuba setiap hari. Antara resipi istimewa yang terkandung di dalam buku ini ialah aneka masakan berasaskan ayam, daging, kambing, kerabu dan salad, makanan barat, makanan laut, mihun dan mi, nasi, sambal dan sos, sayur, tauhu dan telur, puding dan desert, ikan, kuih kukus serta kuih muih minum petang."




Alhamdulillah saya akan peroleh buku ini sebagai koleksi dan bekalan diri...('',)


Koleksi resipi-resipi yang saya kumpul dari majalah-majalah saya simpan dalam ring file..dah penuh ring file saya...Alhamdulillah! saya perlu file kedua...('',)


p/s: Sabtu 18hb Disember insyaAllah saya akan menghadiri kelas CHOCOLATE...Alhamdulillah...('',)


recipe file saya... =D

my 1st time home-made chocolate with almond inside.

2nd time home-made chocolate with nuts inside

2 comments:

Cikgu Fieza said...

Nice bella! Memasak ni kadang2 pakai resepi sama je tapi hasilnya tetap lain. Tak sama. Yang pasti, kene rajin mencuba. Mula2 buat tak jadi tu memang biasa. Hehe. Masak sedap2 ye bella. :)

Noor Nabila Jasni Teoh said...

hehee...best buku tu fieza! ade je lagi kat popular bella tgk baru2 nih..hehee..bella dah ade..ade la 3 4 resipi dah buat.hheee..jadi! aritu buat ayam masak merah. haha...xde sape nak ajar. fieza dah teror masak ayam masak merah kan? hahaa..hehee...