Doa Penerang Hati dan Memulakan Bacaan







Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku


Saturday, February 5, 2011

ISLAM atau ADAT lagi utama?

Bismillah...

25-07-2010
~Majlis pertunangan~



18-12-2010
~Nikah~


19-12-2010
~Resepsi pihak lelaki~
(Majlis bertandang/ menyambut tetamu)


15-01-2011
~Resepsi pihak perempuan~





Terlebih dahulu, Selamat Pengantin Baru dan tahniah kepada Farikha dan suami...('',)

[Farikha merupakan rakan sekolah rendah dulu-dulu, SK Seksyen 17, Shah Alam tercinta...]

Tujuan entri ini ialah untuk membuktikan betapa indahnya ISLAM apabila umatnya mengikut apa yang telah diaturkan oleh ISLAM (yang semestinya betul), bukannya mengikut aturan ADAT yang tidak semestinya betul dan berfaedah. Maka,

ISLAM atau ADAT lagi utama?

Bagi saya, ISLAM!

Jika kalian melihat gambar-gambar di atas dan tarikh-tarikh yang telah saya sertakan, kalian akan perasan bahawa:

1. Mereka bertunang dalam 5 bulan sahaja.
    
Bertunang lama-lama amatlah bahaya dan tidak baik. Ketika bertunanglah syaitan sangat kuat menggoda dan menghasut kita umat Islam supaya membuat maksiat, bersifat mazmumah seperti bersangka buruk, hilang kepercayaan, cepat marah, bergaduh, sukar dibawa berbincang, pentingkan diri, dan sebagainya.
    
2. Nikah dan diikuti dengan majlis di pihak lelaki pada keesokan harinya.
    
Jika diikutkan adat kita, lepas nikah MESTI-lah diikuti dengan majlis di pihak perempuan, kemudian baru  majlis di pihak lelaki bukan? Tetapi beliau, Puan Farikha telah membuktikan yang perkara ini adalah adat semata-mata. Apabila ada perkara yang perlu diutamakan, contohnya pihak keluarga lelaki ramai datang dari jauh, maka mereka lebih diutamakan. Indah bukan apabila sesuatu perkara itu dilakukan dengan perbincangan yang baik antara kedua-dua belah pihak dan mengambil keputusan yang logik dan rasional. 
Ini adalah kata-kata beliau pada saya... 

once da nikah means da nikah, takde gantung ke ape ke, hahah pastu ade plak kata kalao nikah gantung, tak boleh bersama.. hahah tu semua rubbish. maklumla org dulu dulu kan. sekarang kan, aku and family semua buat ikut cara islam, aku harap ko pon mcm tu. perkahwinan ni bukan untuk sekejap. hehe. pasal expenses lak, mana yang leh jimat, jimat. bab hantaran kalo boleh deko sendiri, sbb semua tu sekejap je then ko buang.aku aritu, mana yang ada tunang punya, recycle je balik. syg gila nak buang rm500 (kalo ko tempah hantaran) sesaja."

3. Majlis di pihak perempuan (15-01-11) diadakan dalam sebulan selepas nikah (18-12-10) dan majlis di pihak lelaki (19-12-10). Majlis di pihak perempuan diadakan bersama dengan kakaknya, yang bernikah pada 14-01-11.

Lihat. Beliau bernikah awal sebulan sebelum kakaknya. Jika dilihat dari segi adat ini dikira 'LANGKAH BENDUL' bukan? Kemudian bila langkah bendul mulalah ada pihak-pihak yang bersuara seperti:

...uish, biarlah kakak yang kawen dulu...utamakan kakak dulu...
...langkah bendul? Kene la bagi apa-apa kat kakaknya kan? Paling kurang cincin sebentuk~...

Maaf, saya bukan merujuk secara spesifik kepada individu-individu tertentu perkara ini (kecuali puan farikha kerana saya memang telah meminta izin beliau dan bertanya macam-macam mengenai perkara ini supaya tiada salah faham akan timbul dan saya mendapat original story daripada tuan punya badan, direct, maka 100% tiada kesangsian apa yang saya ceritakan). 

Mari kita lihat apa yang puan farikha katakan pada saya:

sebenarnya pasal nikah ni semua terpulang pada keluarga both side. family aku pilih untuk dulu kan pernikahan aku sebab berdasarkan bulan bulan islam. maksudnya, bapak aku tanak kitorg nikah pada bulan yang sama. sebelum tarikh dipilih, kami rujuk dekat ustaz dulu minta pendapat. seeloknya perkahwinan atau apapa majlis yang baik, buat waktu bulan nak naik. tarikh seperti 12,13,14,15 setiap bulan islam. sebabnya insyaallah kalao time mcm ni, rezeki tengah naik, kalau kahwin, insyaallah rezeki banyak masuk. 

pada family aku plak, ayah kata :"dalam islam takde istilah langkah bendul, jadi mana mana anak ayah yang da sampai seru, kita langsungkan." aku and hubby dedua negeri sembilan so family husband sgt selalu bertanya "tak kena bagi apape ke untuk kakak2. then itu juga la jawapan bapak aku bagi, tu semua adat. islam takkan merumitkan perkahwinan, mana yang boleh skip, skip. hee

3.bella, takde istilah nikah gantung dalam islam. aku nikah dulu and kenduri sebelah lelaki dulu sebabnya 1st yang bulan tu, pastu majlis belah lelaki dulu sbb tanak bebankan sedara mara sebelah hubby untk dtg dua kali, lagipon kebanyakn sedara mara dtg dari jauh, johor perli,kedah. 

majlis belah rumah aku on januari pula kerana kakak aku skrg tgh study lagi kat uk. so dia dapat balik after krismas je, thats y kami lewatkn sket so dia ada masa untk last minit preparation. "


Kesimpulannya...Saya rasa ISLAM itu begitu indah jika kita tidak mencampur-adukkan ISLAM dan ADAT. 
Mari kita perbetulkan apa yang salah dalam masyarakat kita sendiri.
Jika semua takut, mengikut membuta-tuli, tidak berani menegakkan kebenaran, kita tidak akan berubah bukan? Dari satu generasi ke satu generasi yang lain...seterus dan seterusnya..huh, tak tahu lah sampai bila~

Wallahua'lam...


Jika ada yang berminat dengan solekan dan busana Puan Farikha pada majlis resepsi di pihak perempuan , sila rujuk sini ya...


*Beliau sangat cantik and happening!!!*

Ini adalah contoh kad undangan beliau...e-card ok! 


*Save the world!*


THANKS  A LOT Puan Farikha kerana berkongsi ilmu, pengalaman dan nasihat kepada kami...('',)

Semoga Allah mencucuri rahmat dan keberkatan kepada kalian berdua sehingga akhir hayat..amin...InsyaAllah...('',)

1 comment:

Shakina Farhan said...

islam is the way of life..cantik kawan ko..!.. tapi tu la rezeki die..lain orang lain la caranya..bergantung byk kepada keluarga..